fbpx

 

Eén van de vragen die iedereen die net is begonnen met rijlessen zichzelf stelt: hoe kan het zijn dat er zoveel kandidaten bij de eerste keer zakken. Wij zijn van mening dat iedereen de eerste keer zou kunnen slagen. Dit proberen wij ook altijd onze kandidaten mee te geven. Je doet nu examen omdat wij vinden dat je er klaar voor bent.

Tips & Tricks

Wij hebben een aantal tips en tricks op een rijtje gezet voor jou. Met deze handige weetjes is het voor iedereen mogelijk om in één keer te slagen voor het rijbewijs. Onderstaande onderwerpen komen aan bod bij deze tips & tricks

Wees goed voorbereid

Wees goed voorbereid op wat komen gaat:
- Wat houd het examen in
- Wat wordt er van mij verwacht

Tip van ons: Doe jezelf een groot plezier, hoe verleidelijk dan ook maar lees voor je praktijk examen niet nog eens je hele theorieboek door. Grote kans namelijk dat je alleen maar meer  twijfelt aan beslissingen die je moet nemen. Je hebt tenslotte je theorie examen al gehaald en deze hoef je nu niet nog een keer te halen. Tijdens de lessen wist je ook de goede beslissingen te nemen aan de hand van je praktijk ervaring en je theorie kennis dus tijdens het examen ook.

Niveau

Tijdens het lessen vragen wij qua niveau een 8 van onze kandidaten. Dat lijkt enorm hoog echter een examinator vraagt maar een 6. Als je bij ons dus een 8 weet te halen dan is dat examen een makkelijk ritje. Soms komen kandidaten terug van een examen en hebben het  gevoel dat ze niet zo goed gereden hebben. En toch... zijn ze geslaagd. Dit komt omdat wij een 8 van ze eisen tijdens de rijlessen. Hierdoor kunnen ze terug vallen qua niveau en toch (veilig) slagen. Wil je hier meer over weten lees dan alles over onze lesmethode

Doe normaal dan doe je al gek genoeg

Je hoeft niet de beste kandidaat aller tijden te worden. Wij zien het heel vaak gebeuren: leerlingen die overdreven gaan kijken of het moeilijkste vakje uitkiezen met parkeren om te laten zien wat ze allemaal in huis hebben. Tip: doe dat maar lekker met je vrienden in je eigen tijd! Vooral niet tijdens het examen. Daar kies je het makkelijkste vakje want die is goed genoeg. Er kan dan minder fout gaan en minder fouten is een hogere kans op slagen.

Overdrijven is een vak apart maar geen afrij eis!

Heb je overdreven over je schouder gekeken tijdens het lessen? Nee? Doe dit dan vooral ook niet tijdens je examen. Het kan namelijk zijn dat wanneer je dit nu wel doet dat je zakt! Wanneer je tijdens je examen in ene achterstevoren in je stoel gaat zitten is de kans groot dat je stuur mee gaat. Wat dan volgt? Een stuuringreep en dat houdt in dat je gezakt bent! Onthou vooral dat je examen doet voor een normaal autorijbewijs en niet voor een bijzonder getalenteerd rijbewijs!

Geslaagd tot het tegendeel is bewezen

Onthou goed: jij hoeft jezelf niet te bewijzen. De examinator gaat er vanuit dat wij ons werk goed hebben gedaan. Door de jaren heen hebben wij ook een reputatie afgegeven bij het CBR. We hebben laten zien dat onze kandidaten een stevige basis beheersen en zich kunnen redden zowel in diverse verkeerssituaties als alles omtrent het voertuig. Uiteindelijk moet het examen een lekker stukje rijden zijn voor jou. Meer dan dat is het niet. 

Ga niet op de stoel van de examinator zitten

Ieder persoon heeft maar 100% aandacht die hij kan verdelen. Een beginnende bestuurder heeft bijna die volle 100% nodig tijdens het rijden. Dit wordt vaak als volgt opgedeeld:

  • 25% voertuig beheersing, het daadwerkelijk besturen van de auto;
  • 35% planning, het observeren en oriënteren van de situaties;
  • 35% uitvoeren van de planning.

Je ziet in het voorbeeld hierboven dat een standaard kandidaat al 95% van zijn aandacht voor het verkeer nodig heeft. Ga dan vooral niet nog een taak erbij nemen. Bijvoorbeeld het nadenken over wat de examinator van jou vindt.

Rij voor jezelf

Af en toe zitten wij achterin de auto tijdens een praktijk examen en dan hoor je de kandidaat denken: wat zou hij van de rotonde vinden? Als je daar over na gaat denken, ga je over de 100% aandacht heen en meer dan 100% heeft een mens niet. Wat je dan dus gaat doen is procenten snoepen van andere onderdelen bijvoorbeeld de planning. Hierdoor loop je achter de feiten aan en is het enkel nog wachten op een fout. Resultaat? Je bent waarschijnlijk gezakt. Vooral niet doen dus. Rij voor jezelf en niet voor de examinator! Als jij voor die voetganger langs wilt omdat je denkt dat dat nog kan dan doe je dit (tenslotte deed je dit tijdens de rijlessen ook). 

Een foutloze rit kan niet

Verwacht gaan foutloze rit, sterker nog dit kan niet. Dat kan namelijk niemand. Ook de examinator niet. Je mag fouten maken, als je ze ook maar weer oplost. Het gaat er alleen wel om wat voor fouten er gemaakt worden. Je kan met 10 fouten slagen terwijl je tegelijkertijd met 1 fout kan zakken. Er zijn namelijk fouten die echt niet kunnen. 

Onderstaand voorbeelden uit de praktijk:

  • Bij het verlaten van de rotonde vergeet de kandidaat richting aan te geven. De kandidaat baalt als een stekker. De examinator koppelt later terug: ''je was je knipperlicht vergeten maar ik heb wel gezien dat je die fietser heel goed volgde. Je hebt een goede beslissing gemaakt door wat gas bij te geven en ervoor langs te gaan.
  • De motor slaat af bij het wegrijden. De kandidaat denkt: 'Waarom nu', afgelopen lessen gebeurde dit niet en uitgerekend nu valt de auto uit. De examinator koppelt terug: te snel met de koppeling jongen. Je kreeg de auto wel weer snel aan en je hebt goed om je heen gekeken of je het kruispunt nog veilig over kon steken. Goed opgelost!
  • Er moet geparkeerd worden. In plaats van tussen de lijnen staan we op het lijntje en de examinator geeft aan dat we de weg weer mogen vervolgen. Kandidaat denkt: 'hij vindt het zo slecht dat ik het niet nog een keer mag proberen'. Examinator koppelt terug: 'goed gekeken en goede voertuigbeheersing, ik liet je weer verder gaan want wanneer ik het je nog een keer had laten doen was je misschien zenuwachtig geworden. 

Tot nu toe was er volgens de examinator niks aan de hand maar de zenuwen rijzen de pan uit bij de kandidaat. En dan gebeurd het volgende: De kandidaat is zo erg gefocust op de fouten die hij denkt al gemaakt te hebben dat hij hierdoor de planning die er gemaakt moet worden niet op tijd maakt. De kandidaat ziet een fietser van rechts over het hoofd en de examinator doet een ingreep. Gevolg? Gezakt!  Zo zie je dat dit alles kan beginnen met een knipperlichtje. Nogmaals fouten mag. De examinator zit niet alleen maar te zoeken naar fouten die je maakt waarop je kan zakken. Ze kijken ook naar de goede dingen.

Laat het los

Dit is misschien wel de moeilijkste van allemaal maar denk niet meer aan de fouten die achter je liggen (denk maar niet aan een roze krokodil). Ze zijn al gemaakt en je kan er niks meer aan doen. Laat verderop zien dat je het wel kan. Het meenemen van je fouten zorgt vaak voor een neerwaartse spiraal die uiteindelijk er toe kan leiden dat je zakt voor je examen. Laat fouten achter je, herpak jezelf en je zal zien dat je slaagt.

Het is een examen auto rijden geen sociaal examen

Tijdens het rijden hoeft er niet gepraat te worden. Je zit daar voor jezelf niet om vrienden te worden met de examinator. Liever een ongezellige rit met een voldoende uitslag dan dat het heel gezellig was en een onvoldoende halen. Je mag dit ook altijd zelf aangeven: wil je niet dat er gepraat word geef dat aan.  Ben je bang dat de examinator denkt dat je geen twee dingen tegelijk kan? Gelukkig hoeft dat ook niet ;-). Je doet examen voor het autorijden en niet hoe behendig je bent in multitasken! Geef dus aan wat je wilt; wel of niet praten, radio aan of uit, richting aangeven met verduidelijking d.m.v. gebaren. Het kan allemaal als je het maar aangeeft.

De verhalen van mijn vrienden

We kennen ze allemaal. De verhalen van vrienden en vriendinnen die gezakt zijn op het examen en de schuld leggen bij de examinator. ''Ik zat alleen iets te dicht achterop iemand en ik ben gelijk gezakt''. Wat ze er niet bij zeggen is dat ze dat deden tijdens invoegen achter een vrachtwagen. Dat is wel een heel groot verschil. Sta je iets te dicht achterop iemand bij het verkeerslicht, geen probleem. Als het bij 1 keer blijft zal je er niemand over horen. Wij zitten bij bijna alle examens van onze kandidaten achterin. Van alle examens waar wij bij zijn geweest kunnen wij de examens waar wij het niet eens mee waren op één hand tellen. En zelfs bij die examens moesten wij de examinator aan de hand van de rij procedure nog gelijk geven ook. 

Conclusie

Wat is nu het belangrijkste van je praktijk examen? Jezelf blijven. Jij weet wat je kan, jij weet wat waar je al die lessen voor geoefend hebt. Als je dit toe kan passen tijdens het examen dan slaag je. En natuurlijk, wij zeggen niet dat je altijd de eerste keer kan slagen. Zoals eerder aangegeven: een foutloos examen is onmogelijk. Je vergroot je kans wel flink als je doet wat je normaal ook doet. Dus blijf je zelf, maak beslissingen waarvan jij denkt dat ze goed zijn en je zal zien dat de examinator heel gelukkig van jou wordt.

Heel veel plezier tijdens je eerste praktijk examen en tot op de weg.