Hellingproef op je examen? Zo doe je dit goed

Niet alleen op vakantie komen we heuvels tegen maar tijdens een dagelijkse rit kan het voorkomen dat je met je auto op een helling stil komt te staan. Het is dan natuurlijk handig als je weet hoe je je auto weer weg kan laten rijden zonder dat deze achteruit zou rollen. Dit noemen we de hellingproef. Deze kom je dus niet alleen tegen in de bergen maar ook bijvoorbeeld in een parkeergarage of bij verkeerslichten.

Op je praktijk examen kan het voorkomen dat een examinator van het CBR aan je vraagt om een hellingproef uit te voeren. Dit zal altijd gebeuren in een straat waar een duidelijke heuvel is.

Uitvoering

Wil je op een goede manier de hellingproef uitvoeren? Volg dan de stappen die hieronder staan beschreven en je zal niet meer twijfelen als je op een helling stil komt te staan.

Stilzetten van de auto

Allereerst moeten we de auto op een correcte wijze stilzetten. Dit doen we door eerst goed te kijken of we stil kunnen gaan staan. De goede manier van kijken is: binnenspiegel, vooruit, rechter buitenspiegel, rechter schouder. Hierna zetten we de richting aanwijzer aan naar rechts en zetten we na het aangeven de vertraging totdat we stilstaan.

Voorbereiding van de hellingproef

Nadat we stilstaan hoeven we niet te wachten op een teken van de examinator om weg te rijden. Dit mag gelijk op eigen initiatief. We kunnen natuurlijk niet blindelings wegrijden, ook hier moeten we weer goed kijken voordat we wegrijden. Dit houd in dit geval in: binnenspiegel, vooruit, linkerbuitenspiegel, linkerschouder. Als we weg kunnen rijden zonder iemand te hinderen kunnen we aangeven dat we weg willen gaan rijden.

Wegrijden vanuit stilstandUitvoeren van de hellingproef

Als we normaal weg zouden rijden dan laten we normaal gesproken als eerste de rem los. Als we dit zouden doen op een heuvel rollen we gelijk achteruit. Dit willen we juist voorkomen. Om dit voor elkaar te krijgen draaien we wat handelingen om.

  • Koppeling op het aangrijpingspunt
  • Rem los ( dit kan zowel de voetrem als de handrem zijn)
  • Gas geven
  • Bij genoeg vaart de koppeling verder loslaten

Veel gemaakte fouten bij de hellingproef

Bij het uitvoeren van de hellingproef kunnen er een aantal dingen fout gaan. Hieronder vind je een aantal punten die vaak fout gaan.

  • Niet goed kijken voordat we wegrijden
  • De rem te vroeg loslaten waardoor de auto achteruit rolt
  • Koppeling verder omhoog laten komen zodra de rem losgelaten word. Hierdoor zal de auto uitvallen
  • Te laat of te weinig gas geven. Ook hierdoor kan de auto of uitvallen of erg tegenwerken bij het oprijden van de heuvel

Bij een goede uitvoering van welke bijzondere verrichting ook is het belangrijk om je stappenplan te weten. Dit betekend oefenen, oefenen en oefenen. Door veel te oefenen word je steeds handiger met de oefening. Zorg er altijd voor dat je vertrouwen hebt in je eigen kunnen. Zonder vertrouwen zal de oefening altijd slordiger gaan dan je zou willen. Doe het dus altijd ontspannen maar wel daadkrachtig genoeg.

Heb je problemen bij het uitvoeren van de hellingproef? Neem dan contact op met je rijinstructeur en geef aan dat je dit vaker wilt oefenen.